КОНЦЕПЦІЯ
ІНФОРМАТИЗАЦІЇ ШКОЛИ
Загальні
положення.
Інформатизація
загальноосвітніх навчальних закладів є
невід'ємною складовою інформатизації освітньої галузі. Вона істотно впливає на
зміст, організаційні форми і методи навчання та управління
навчально-пізнавальною діяльністю, а також спричиняє зміни в діяльності учнів,
учителів, керівників закладу освіти, охоплює всі напрями та сфери їх
діяльності. Однією з найістотніших складових інформатизації школи є створення,
впровадження та розвиток комп'ютерно-орієнтованого освітнього середовища на
основі інформаційних процесів, систем, мереж, ресурсів і технологій,
побудованих на базі засобів сучасної обчислювальної та телекомунікаційної техніки.
Головною метою
інформатизації школи є підготовка підростаючого покоління до повноцінної
плідної життєдіяльності в інформаційному суспільстві, підвищення якості,
доступності та ефективності навчально-виховного процесу. Стосовно мети інформатизації
школу розглядають як інформаційне середовище, в якому відбувається
навчально-виховний процес (НВП). Специфіка інформаційних потоків, які
циркулюють у школі, їхня періодичність, обсяг, необхідність контролю за проходженням
інформації тощо характеризує НВП як такий, що відбувається з використанням
сучасних комп'ютерних і телекомунікаційних засобів щодо зберігання, опрацювання,
передавання, надання інформації.
Інформаційне навчальне
середовище школи розглядають як штучно побудоване середовище, структура й
складові якого сприяють досягненню цілей НВП. Структура інформаційного
навчального середовища школи визначає його внутрішню організацію,
взаємозалежність між елементами середовища як системи, що реалізує НВП.
Складові інформаційного навчального середовища школи визначають його змістову
і матеріальну наповненість, тобто є ресурсом, який вводиться у діяльність
учасників НВП у міру необхідності й набуває засобів навчання. Необхідною
умовою існування інформаційного навчального середовища школи є можливість
реалізації в його межах інформаційного й функціонального компонентів НВП.
Достатньою умовою його існування є наявність суб'єкта навчання та забезпечення
в межах цього середовища циркуляції навчальної та управлінської інформації в
певному обсязі. Суб'єкт навчання є кінцевим адресатом системи дій, що
відбуваються в школі. Життєвий цикл такого середовища визначають часом
існування інформації в активній формі, тобто часом, який потрібен для
сприймання та засвоєння суб'єктом управління інформації. Враховуючи рухомість
інформаційного навчального середовища, говорять про періодичність його
життєвого циклу. Інформаційне навчальне середовище школи складається з окремих
середовищ (підсистем). Кожну з підсистем розглядають як замкнене інформаційне
середовище. Наявність засобів інформаційних технологій формує
комп'ютерно-орієнтоване інформаційне навчальне середовище і надає змогу
створити відкрите навчальне середовище за умови забезпечення підключення до
глобальної інформаційної мережі.
Об'єктивна необхідність
підвищення ефективності освіти час від часу призводить до спроб оновити засоби
організації НВП. З-поміж засобів виділяють різноманітні апаратно-програмні
засоби інформаційних технологій. Ці засоби вже значною мірою вплинули на традиційні парадигми
системи освіти, які, у свою чергу, викликали сподівання на можливість різкого
підвищення якості, доступності та ефективності навчання.
Інформатизація школи
передбачає:
-
розробку
та використання комп'ютерно-орієнтованої технології збирання та опрацювання
управлінської інформації;
-
використання
діалогових засобів доступу до баз даних;
-
взаємодію
з галузевими системами опрацювання
інформації;
-
створення умов
для прогнозування наслідків прийняття рішень щодо управління НВП;
-
використання засобів
телекомунікації;
-
розробку та впровадження автоматизованих робочих місць.
Концепція інформатизації школи
включає стратегічні цілі та основні принципи її інформатизації, простежує
тенденції все більш зростаючої експансії комп'ютерів у НВП, порівнює окремі
прогностичні очікування, що задекларовані на початкових етапах комп'ютеризації,
з результатами і подальшим перспективним використанням комп'ютерної техніки та
інформаційних технологій в школі.
Нормативно-правова база.
Нормативно-правове
забезпечення інформатизації школи регулюється переліком державних законодавчих
і нормативних актів, які в сукупності є нормативно-правовою базою
інформатизації ЗОНЗ України.
Головна мета та основні завдання.
Програма інформатизації школи — це комплекс взаємопов'язаних окремих
завдань (проектів) інформатизації, спрямованих на реалізацію освітньої
політики школи, визначення пріоритетних напрямків інформатизації та формування
інформаційного навчального середовища для задоволення інформаційних потреб
учасників НВП. Головною метою програми інформатизації школи є забезпечення
всіх учасників НВП своєчасною, достовірною та повною інформацією на основі
широкого використання інформаційних технологій.
Принципи формування.
Програму розроблено
(визначають перелік заходів інформатизації), спираючись на довгострокові
пріоритети розвитку школи з урахуванням державної політики в галузі освіти
України, світових досягнень науки та тенденцій у сфері інформатизації, і
спрямовано на розв'язання проблеми підвищення
якості, доступності та ефективності навчання. Реалізацію Програми здійснюють
з дотриманням таких основних принципів: координація розробки й реалізації заходів інформатизації щодо цілей, етапів,
ресурсів та обсягу робіт; забезпечення випереджального розвитку
нормативно-правової бази регулювання відносин учасників
навчально-виховного процесу; системність формування та виконання програми;
узгодженість пріоритетів інформатизації системи управління з основними напрямами програми інформатизації загальноосвітніх
навчальних закладів та іншими програмами розвитку змістової складової
навчально-виховного процесу.
Методологічні основи впровадження.
Апаратно-програмне забезпечення інформатизації школи
покладено на комп'ютер — інформаційний засіб, використання якого сприяє інформаційно-інтелектуальному розвитку учасників
НВП, інформатизації школи, розширенню галузі використання інформаційних
ресурсів і технологій.
Організаційні основи
впровадження.
Інформатизація
НВП у школі передбачає
впровадження проектів (системи заходів), метою яких є розробка ІСУНП. Під час
розробки враховуються: існуючі закони управління; системність та безперервність
процесу управлінського впливу; моделювання об'єктів і суб'єктів управління;
діалектична єдність управління при дотриманні плюралізму всіх форм власності;
комплекс взаємопов'язаних елементів, які складають у системі єдине ціле. Розробка ІСУНП враховує різні компоненти:
організаційну структуру; функціональні підсистеми;
апаратно-програмні засоби; інформаційні потоки; обмеження системи.
Очікувані результати.
Реалізація програми
«Інформатизація школи» забезпечить:
-
якісно
новий рівень функціонування системи управління навчально-виховним процесом та школою
в цілому;
-
розширення
доступності інформаційних ресурсів школи;
-
підвищення
якості, доступності та ефективності навчання;
-
скорочення
термінів часу, виділених на прийняття управлінських рішень, за рахунок
впровадження та експлуатації систем перетворення інформації;
-
запровадження
передумов розробки та впровадження електронних документів.
Інтегральний ефект
впровадження програми «Інформатизація школи» полягає в підвищенні якості
навчання й виховання учнів. Оцінювання такого ефекту здійснюється з урахуванням
не тільки економічних показників, а й моральних, етичних та інших категорій
підвищення рівня життя людини.
|